الخميس، مارس 01، 2007

شاب من الشباب

شاب: السلام عليكم بارك الله فيك ونفع بك والسلام
عصفور: جزاك الله خيرا وحشتني والله
شاب: وانا كذلك :)انتظرني قريبا ان شاء الله
عصفور: new look
شاب: tuned! دعواتك
عصفور: أصلحك الله
شاب: جميل ان تكون عصفورا يصبح التفكير شفافا والهدف واضح
عصفور: اصل الكلمة ليس له علاقة خالص بما يفكر فيه الجميع هي تساوي العصفور الشوارعي يعني بن البلد مش العصفور الملون الكناري أو ما شابه
شاب: انا افكر في الامر كما بدا لي من كلامك تفكير شفاف
عصفور: الشفافية تأتي من المصارحة مع النفس
شاب: متحلل من الضغوط المختلفة التي نواجهها في حياتنا المصارحة
عصفور: وأن تتجرأ تقول ما يمتنع الناس عن قوله وهو على لسانهم حتى لو ستقوله لنفسك كل ما تفكر به صارح به وخاصة نفسك
شاب: المصارحة مع النفس هي الأهم وقبل كل شيء
عصفور: يعني لو حسيت انك بتسوف قل آه أهو ده اسمه تسويف
شاب: ن ف س ك
عصفور: مثلا دخلت الغرفة والكهرباء مقطوعة ووضعت يدك على الزرار قل أهو ده من آثار العادة بصوت عالي هههه وتضحك على نفسك
هي دي الشفافية من وجهة نظري تلاقي فيه معركة دائرة طول النهار بينك وبين واحد اسمه شاب
هو يعمل حاجات وانت تسخر منه وتحللها نفسيا وتدرسها وتوجهه وتنتقده وتصلح له الكلام وتسابق بوضعه في مكانه الصحيح وساعتها ما حدش حيقدر ينتقده لأن النقد اتقال وحيكون من قبيل تضييع الوقت إعادته
كان عندي بنطلون أخضر لونه سيء جدا
مثل الملوخية بس كنت باحبه
فكل ما ألبسه ناس يقولوا ايه البنطلون ده
اقول لهم أصل لي كنت ماشي في غيط ملوخية
ماذا عساهم أن يقولوا بعدها
شاب: :) كلامك يبدو سطحي لكن معانيه جميلة وعميقة
عصفور: فانت انتقدت البنطلون اللي انت لابسه طبعا مع الإصرار على لبسه
عصفور: أحتاج أن أحفز الآخرين أن يخرجوا ما عندهم مهما كان بسيطا وعاديا ومن قبيل لام "القمر" لام قمرية أما لام "الشمس" فهي ليست قمرية بل شمسية لكي نقول جميعنا لبعضنا نحن موجودون
عصفور: انا لخصت المهمة التي أعيش من أجلها أساسا ورؤيتي لنفسي في هذا البوست لو كنت قريته
شاب: قريته نعم
عصفور: فلو فردنا الكلام يبقى كالتالي
وجود مهمة - شخص رمادي - أخذ الطريق الصعب - التوكل على الله - البحث عن الرفاق الذين يعينونك في المهمة - المصارحة "الشفافية"
شاب: الطريق الصعب؟
عصفور: أقصد الهدف الصعب
عصفور: أفتح دماغي يمكن حد يلاقي فيها حاجة تنفع أو حد يصلح حاجة - الإرشاد تستفيد منه أنت أكثر من غيرك
عارف يا شاب؟ انا أعتقد انك بتعتبر نفسك حمل عليا
شاب: صحيح
عصفور: بس الحقيقة أنا أعتبر كل واحد زيك هو هدية وفرصة
شاب: ليه؟
عصفور: just to spread the word
ربما يكون لنا نصيب في عقلية ناضجة توجه آخرين فيما بعد ربما ننال دعوة كتلك التي ندعوها لمن أثروا فينا
شاب: هدف جميل أسأل الله أن يأجرك عليه
عصفور: الهدف أو المهمة هو تحويل التصرفات إلى تصرفات مميكنة طبقا لمنطق سليم وهذا يؤدي إلى حل المشاكل التي يعانيها الشباب
شاب: بدأت تتفلسف :) Keep It Simple ...
عصفور: :)
عصفور: اعتقد لو الشباب فكر بمنطق سليم وكان صريح مع نفسه وشجاع مع نفسه ومنفتح مع الآخرين وعارف مشكلته ويدور لها على حل حتتحل
لكن المشكلة أننا بنحل الأعراض مش المشاكل زي ما قلت لك قبل كدة أو انت اللي قلت الشفافية
ايه هي الشفافية في الاقتصاد؟
ان الشركات تعلن الموقف المالي السليم بحيث المستثمرين ياخدوا قرار سليم مبني على معطيات سليمة ورأيي فيك كشاب أنك أعلى من هذا الكلام بس انا بافضفض وبعدين فيه قاعدة جميلة جدا
انت لو كنت ضعيف بتضعف أكثر ولو كنت قوي بتقوى أكثر
أقصد بتنهزم حتى دي معروفة في العلاج الطبيعي واحد مثلا عنده ألم في عضلة فمش بيحركها فبتتعبه أكثر وهكذا لكن لو تغلب عليها وتحمل الألم وحركها بتسخن ويجري فيها الدم وهكذا.
ولذلك انا دايما بازن على موضوع تمثل المثالية يعني واحد زيي انا عامل فيلسوف ومكبر نفسي عشرتاشر سنة فباعيش دور اكبر من دوري وسن أكبر من سني وبالتالي ممكن أعيش حكمة الحكماء واصدق نفسي
وبعدين اكون مثالي في تصرفاتي عشان اكون قد الكلام اللي انا بقوله
شاب: نعم
عصفور: فدي المعادلة بتاعتي في الموضوع ده موضوع القدوة والناس علقت علىموضوع القدوة علقوا على فايدة وجود قدوة وانا ما كنتش باقول كدة
كنت باقول مثل واعمل قدوة يمكن تلاقي نفسك بقيت مثالي بجد وعايش صح على قد ما الناس شايفاك ودي غير مرتبطة بسن ولا حقيقة في الامر
شاب: :)
عصفور: يعني ممكن واحد يروح يقدم في وظيفة فيقول انا اعرف دوت نت كويس جدا يقولوا له تعال ده فيه عندنا واحد برضه شاطر في الدوت نت
وبعدين يعرفوكم ببعض
شاب 2 استاذ الدوت نت عندنا شاب 1 خبير عالمي في الدوت نت وبعدين يسيبوكم في الغرفة مع بعض قدامكم حاجة من اتنين يا تقضوها صمت طول اليوم وبعدين تسهروا طول الليل تذاكروا
وتيجوا ترسموا على بعض الخبرة الصبح والحل التاني انك تقول له بص يابني انا لا اعرف دوت نت ولا حاجة وهو يقول لك ولا انا وتقضوها نكت وكلام عن الطقس والسياسة وانفلونزا الطيور
وفي الحالة الأولى كل واحد عمل قدوة وعاش الدور وبعدين أصبح بجد وفي الحالة الثانية ضيعتم بعض
شاب: :) جميل
عصفور: عايزين نتجاوز مرحلة هز الرأس استحسانا عايزين ننطلق
شاب: هممم(بهز راسي):)
عصفور: gear up كمل انت الحكاية
شاب : حتكمل بس بسيناريو مختلف
عصفور: بتحصل حبيبة البطل بتموت والدنيا بتسود في عينيه بعدين يروح المسجد ويربي دقنه سنة كدة ويطلع شيخ يقول له لسة فيه أمل وبعدين يحلق دقنه تاني والحياة يبقى لونها بمبي ويتجوز ويخلف صبيان وبنات
شاب: لأن السبب كان ضعيف والتغيير كان هروب مش مواجهة!
عصفور: انا شكلي خرفت انا كدة مبسوط انك عزفت معي
شاب: ياريت المعرفة تكفي لوحدها :(
عصفور: انا كدة حاموت مطمئن عليك يا حسين
شاب: العمل مهم ولكن بعد المعرفة الصحيحة طبعا كم حولنا من أناس يعملون ولكن لأي هدف

ليست هناك تعليقات: