الأحد، يوليو 01، 2007

على رأي المثل 1- فاصل قصير

فاصل لحين العودة إلى موضوع الحب في الله

رجل في الجاهلية اسمه ضبة وكان له ابنان أحدهما اسمه سعد والثاني اسمه سعيد.. فرت إبله فأرسل ابنيه سعد وسعيد في البحث عنها فوجدها سعد وعاد بها
وكان الرجل كلما رأى شبح إنسان في الظلام قال أسعد أم سعيد؟ فصارت كلمته هذه مثلا يضرب في النجاح والخيبة (زي سبع ولا ضبع؟) المهم سعيد قابله رجل اسمه الحارث بن كعب (مش مهم) سعيد كان يلبس بردين (عباءتين مثلا) ...الحارث سأله أحدهما (شحاتة يعني) فأبى فقتله وأخذهما (الاثنين بس عافية)
بعد مدة طويلة حج ضبة فقابل الحارث (أفندي) في عكاظ ورأى عليه بردي ابنه (اللي هو أخذهم بعرق جبينه!!) فقال له هل أنت مخبري ماهذان البردان اللذان عليك؟ قال بلى (شفتم بلى دي إجابة السؤال بالنفي) : لقيت غلاما وهما عليه فسألته إياهما فأبى فقتلته (شوف الجبروت والتباهي بالظلم بتاع الجاهلية) فقال ضبة : بسيفك هذا ؟ قال : نعم
قال فأعطنيه (وريهوني يعني) أنظر إليه فإني أظنه صارما (يعني بيدبح) فلما أخذه هزه في يده ثم قال : الحديث ذو شجون (يعني الحديث ذو طرق والشجن بسكون الجيم الوادي كثير الشجر) فصارت كلمته هذه مثلا يضرب في الحديث يتذكر به غيره (يعني نطلع من موضوع ندخل في موضوع)
فضربه فقتله فأنكر عليه الناس (أهل الجاهلية) وقالوا له: يا ضبة أفي الشهر الحرام فقال سبق السيف العذل فصارت مثلا يضرب فيمن يتصرف بدون ترو وتفكير في عاقبة تصرفه من كل الجوانب.فهذه ثلاثة أمثال أخذ براءة اختراعها هذا الرجل ضبة

وبخصوص المثل الأخير فهو بالذال وليس بالزين ونريد أن نفتح قضية
الاهتمام بإخراج اللسان في حروف الذال والثاء والظاء
يا معاشر المصريين نريد نطقا صحيحا للغة العربية شاهدوا المذيعين والمتحدثين من كافة الأقطار العربية حتى من دول المغرب وهم ينطقون العربية وشاهدوا أي متحدث من مصر شاهدوا أي لقاء مع شاب عادي في الشارع من أي دولة عربية وشاهدوا لقاء مع مثقف مصري وقارنوا النطق يا حبذا لو كان المصري الذي يتحدث
مسرية وليس مسري (بل سأقول أدهى من ذلك استمعوا إلى نطق المصريين للغة الانجليزية وهذا ليس موضوعنا)

الذال قلبت زايا (ز)
الثاء قلبت سينا(س)
الظاء قلبت زايا (ز) (هي كانت قبل ذلك حرفا غير محدد يشبه الظاء ولكن بدون إخراج اللسان)
الضاد قلبت دالا(د) (يعني لغتنا أصبحت لغة الدال)
القاف قلبت كافا(ك)
الطاء قلبت تاء(ت)

لن أضع هنا التاء التي دخلت عليها الشين (زي أختشي اللي هي أختى
والجيم القاهرية (رغم وجود خلاف لغوي حولها أن الجميع متفقون أن لغة قريش هي الجيم المعطشة


هذه دعوة لنطق متقن سلس تلقائي للغة العربية وذلك يكون عن طريق التدريب والتمرن

وبمناسبة التمرن حد يعرف يقول الحديث ذو شجون 10 مرات
وما تنسوش تطلعوا لسانكم واوعى حد يصور

هناك 39 تعليقًا:

Just a Reader يقول...

الثلاثة امثلة دول إضافة جديدة ليه تماما ..مكنتش أعرف غير الثالث ومكنتش أعرف حتى الموقف اللي قيل فيه... جزاك الله خيرا.
- قلب الحروف ده فعلا مشكلة وفيه مشكلة برضو أحب أنوه عنها وهي الحروف بقى اللي المفروض بتطلع من مخرجها صح ومفيهاش أي شبه بينها وبين حرف تاني (مش زي الزين والذال يعني) وبرضو بننطقها غلط بالذات عند قراءة القرآن اللي هنتحاسب عليها واللي هي لازم نتعلمها لأنها فرض عين مش فرض كفاية..زي مثلا الباء والنون ..دول بيطلعوا فجأة في بعض الكلمات مفخمين زي مثلا ما بنقول بحر- نهر- نار الحروف دي المفروض تطلع عادية جدا زي ما بنقول بسبوسة أو ناس.
"أختشي اللي هي أختي" دي سببها مشديحة حاتشم بتاع كشك عم عبده :)) الله يسامحها بقى :)

بالله المستعان يقول...

مش الاحسن انهم يقولوا قميص نفيسة نشف لا منشفش ... او طبق طبقناطرب طبق طبقكم يقدر طبق طبقكم يضرب طبق طبقنا زي ما طبق طبقنا ضرب طبق طبقكم
هههههههه

بوست متميز
ما شاء الله
بس لو الناس بتعرف تقرا قران صح مش عتبقي عندها مشكلة

بالله المستعان يقول...

وجميل اوي اننا نعرف االمواقف اللي اتقالت فيها الامثال
جزاك الله خير

صاحب البوابــة يقول...

أضحكتني يا اخي الغالي

والله أنت رائع بتدوينتك تلك

تحياتي يا عزيزي

الطائر الحزين يقول...

السلام عليكم
عملنا دعوة للانتصار للغة ومحدش شارك فيها الا القليل

ياريت بعد كل تدوينة تكتب مثل
تحياتى

ma_3alina يقول...

ما شاء الله

تدوينة جميلة ومتميزة

ما اعرفتش اقولها مرتين على بعض مش عشرة .. ههه

جزاك الله خيرا

وتحياتشي

:D

مناجاة يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مناجاة يقول...

جديدة دى
(عجبتنى)
وماشاء الله على الترجمة الفورية بعد كل كلمة
(كان ممكن ترقم وتعمل هامش كمان)

فكرتنى بموضوع النطق السليم بواحد من ولادى
(واحد من ضمن عدد لا بأس به من الأبناء) لما كنت باعلمه يقرأ سورة الكوثر كان صغير جدا وكنت دايما انبهه انه يطلع لسانه فى الثاء كان يقولى الكو وبعدين يطلع لسانه ويدخله وبعدين يقول ثر
لما باجكيله الحكاية دى دلوقتى بيضحك بس الحمد لله اتظبطت

أمــانــى يقول...

أســــــــتاذنا
وحضرتك نسيت عندنا فى صعيد مصر
ييييييييييه الحروف كله ضايع ههههههه
يعنى انتو عندكو بدلع واحنا بعجرفة وشدة يعنى هما اللى صح وهو أصلآ ولا واحدة فيهم صح
احنا بقى القاف جيم وبحرى القاف كاف والف
العين حاء خصوصآ لو جه بعده هاء
يعنى كلمة معهد بيقولوا عليه محد
:D
فضايح صح
خليه فى سرك يا استاذنا
واحنا فى بعض محافظات سوهاج واسيوط ومهما كان تعليمه
الجيم دال
تقريبا كده عملنا لغة تانية خاااااالص
ده طبعا غير الضماير اللى بايظ مع الكل حتى انا بايظة عندى ههههههههه المذكر والمونث علشان برضو اتعودنا عليها يعنى مش بتفرق المهم اننا بنتكلم
هههههههههههههههه
تحياتى لحضرتك ومجهوداتك الطبية
جزاك الله خيرآ
وياريت حضرتك تواصل فى دروس اللغة العربية

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فكرتني يا باشمهندس ببرنامجين كانوا بيجوا زمان في الراديو

الاول كان بيجيب اصل الامثال مش فاكره اسمه كان برضو يعد يحكي النمثل ده ليه قالوه وايه مناسبته

والتاني بتاع لغتنا الجميله وكانت مقدمته بصوت طه حسين ويقول بصوت عميق:

لغتنا يسر لا عسر

خمسة فضفضة يقول...

اه نسيت اقول الف مبروك علي النيو لوك

SAKAyAR يقول...

الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث شو ذجووووون
هههههههه
بس السؤال اللي بيدور في دماغي؟؟؟؟ هوه سعد راااح فين
؟؟؟؟

المهــ إلي الله ــاجر يقول...

جزاك الله خيرا اخي الحبيب

ولقد نكأت جرحاص غائراً ...

فإن اللغة العربية تاهت في حناجر أبنائها إلا من رحم الله وباتت غريبة حتي في ديارها ..

نسرين - أمة الله يقول...

السلام عليكم
استاذ عصفور المدينه احرجتنا وجيت على الوجيعه
انا عندى اعتراف صغير من غير تريقه انا بقلب القاف والكاف فى بعض الكلام يعنى الكوره بتتنطق معايا قاف
وتسويق بتتنطق معايا كاف
بس مش دلع والله دى حاجه فيا من انا وصغيره ومعرفتش اغيرها
وفى كلام لو جه وراه حروف معينه برضه بيتقلب معايا الحرفين
بس الحمد لله الذال والثاء والظاء بيطلعوا كويسين يمكن من التجويد
بس فعلا طريقه عرض الموضوع جميله

Monzer يقول...

أنا بحب أوى المواقف التى تحكى عن الأمثلة
وفاكر موقف بس طبعا طشاش بيدى لا بيد عمرو

وكأن على رؤوسهم الطير

طبعا أنا فاكرهم طشاش بس لو حكيت عنهم هاحرف القصة الأصلة وهاألف بصراحة
واكيد حضرتك أقدر منى فى ذلك
فياريت تنفعنا وتحكيهولنا كمان

دمت بخير حالى أستاذى الغالى

BinO يقول...

:)
كنت مبسوط بنفسي جداً بعد ما أتعلمت شوية تجويد وقلت أنزل أجرب علي الناس خاصة أني كان معظم الحروف عندي ضايعة
الناس كانت بتتريق عليا في الثاء والظاء
والذال
طب هو فيه ده أنا كنت ملخبطهوم
تسلم ايديك
ومكنتش أعرف أن ديه أصل الأمثلة

mo'men mohamed يقول...

ههههههههههه
جزاك الله كل خير اخى
فعلا صدقت
هنا فى مصر مثلا لنا تبقى قاعد فى جلسة قرآن
تسمع العجب
الحروف المفخمة ترقق والعكس كذلك
والمخارج مش سليمة
كله ضاع
جزاك الله كل خير
السلام عليكم

إنـســانـة يقول...

والله جزاك الله خيرا على المعلومات القيمة بجد افتدنى

البوست كان ماشى معايا سلس ومية مية الصراحة ومتفقة معاك جدا فى حكاية الحروف دى
بس اول ماجيت انطق الحديث ذو شجون دخلت فى كريزة ضحك مش عارفة اخرج منها لحد دلوقتى
ههههههههههههههههههههه


ومبروك ع النيو لوك
:)

المجاهدة يقول...

:)
اسلوب جميل عشان توصل للهدف الذى تنشده من البداية
:)

جزاك الله خيراً :)

ض/خالد يقول...

أحلى سلام وميه مسا
علشان الفوز الكبير بالمركز التالت
ومبروك ع البصة الجديدة(الترجمة الحرفية للنيو لوك )

أنا على فكرة لو انته رحت مدونة السنة النبوية بتاعت الدكتور إكس هتلاقيني موجه دعوة لفضيلتكم مختومة من اتنين موظفين حكومة معاشهم ميقلش عن 140 جنيه وعليها دمغة وحتم
انك تعمل مدونة خاصة بالنحو
أعتقد أنها هتكون مفيدة ان شاء الله
المندونات تأثيرها غير المنتديات يا باشمهندس..استخير ربنا وتوكل على الله

بالمناسبة
ترجم سيادتك
أزج زلوج هزرفي زفازف...هزف يبذ الناجيات الصوافنا

:)
محسوبك/خالد

غير معرف يقول...

سلام يا عمي أرجو أن ترسل لي أيميلك ولك الشكر
أمجد شلتوني

علاء يقول...

جميلة القصة و خصوصوا التعليقات اللي على جنب :)
و فعلا اخراج اللسان في الحرو اختفى في مصر من زمااااااااااااااان
حتى اللي بيقرأوا القرآن بيفصلوا بين نطقه و نطق الكلام العادي
مع ان المفروض ان القرآن بيعدل لسان الواحد
:)

Maha يقول...

هممم

مش عارفه أنا تهت في التدوينة ليه ..

عموما اللى وصلني قوي هو لغتنا العربية الجميلة التي تعاني منا .. فعانينا منها

ما أجمل الحديث بالعربية .. وما أجمل نطقها نقطا صحيحا دون لحن

جزاك الله خيرا على التدوينة ومبارك على التصميم الجديد :)

Islamist Bloke يقول...

معلومة جديدة

اما نقطة انطق الحديث ذو شجون كذا مرة

مستحييييييييييييييييييييييل


وعلى فكرة انا كنت بنطق غلط لغاية اول ما التزمت وبقيت اروح المقرأة واتعلمت اطلع لساني فى الحروف دي والحمد لله بطلع لساني صح فى الحروف الثلاثة و بتكلم صح لدرجة ان بعض من يحيطون بي يقولون لى أحيانا....انت بتتكلم عادي مش بتقرأ قرآن
(:

والحمد لله اولا واخرا

والسلام

طالب اخوانى يقول...

جميل جدا هذا الفاصل .. وياريت يكون هناك فواصل زيه كتييييير .. فعلا تدوينة مميزة .. جزاك الله كل خير ..

ذكريات فى جامعة المنصورة

نقطة مية يقول...

بوست قيم كالعادة بارك الله فيك...
و فعلا انا كان اصدقائي في الجامعة الا قليلا..بيتريقوا عليا للنطق الصحيح للابجدية..و بما ان تعليمي في احدى دول الخليج كان قويا و الحمدلله..و لازم نعطي للغة العربية حقها..اللي يغيظ انك تلاقي حد بيقرأالقرآن بالاخطاء دي..ناهيك عن التجويد الصحيح..بس الاعتراف بالخطأ نادر و محدش بيحب حد يعدل عليه او ينصحه...
ربنا يصلح الحال
تحياتي

nana يقول...

جزاك الله كل خير
لم اكن اعرف الا المثل الاخير سبق السيف العذل والان عرفت مصدره
تعلم احكام التجويد فعلا يظهر الاخطاء الفظيعة فى لغتنا الجميلة

ارجو تشريف حضرتك لمدونتى المتواضعة
ولكن يلح على سؤال
أين ذهب سعد ..؟؟
تحياتى

مسلم يقول...

مع اني أدعي أن مخارج الحروف عندي جيده

إلا أني فشلت

سكتم بكتم يقول...

الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحديث ذو شجون
الحمد لله قلتهم
أما بالنسبه لوضوع اللغة العربية فالحمد لله العربية بخير
وشهيصني أنت بس وأنا أرسيك علي الحوار

Noony يقول...

نا مش قادرة أوصف أد اية أنا معجبة بنداء حضرتك للدعوة لنطق متقن سلس تلقائي للغة العربية
أنا أناصر هذه الدعوة بشدة وضراوة

أنا كنت عارفة القصة اللي ورا آخر مثل بس الاتنين الأولنيين...أول مرة أسمعهم

جزاك الله خيراً
أنا مازلت منبهرة...ان لسة في ناس مهتمة باللغة العربية
أنا حاولت أعمل حاجة زي كدة في أول بوست ليا..بس لقيت كتير أوي هاجموني وقالولي مينفعش
أحبطوني

بس المرة دة من غير احباط إن شاء الله

:)
نهاد

عدى النهار يقول...

تدمير أى مجتمع والسيطرة عليه ثقافياً دائماً يبدأ بتدمير لغته

واضح إن مصر كان نصيبها من هذا التدمير كبير جداً

قصيدة جميلة لحافظ إبراهيم عن اللغة العربية
http://www.ruwad4.50megs.com/hafz.html

عصفور المدينة يقول...

Just a Reader
طبعا مش القصد الأمثلة احنا عندنا أمثلة كثير زي اكفي القدرة على فمها يقع الفول منها لكن المقصد
اللغة العربية وجزاك الله خيرا على التنويه على التفخيم والترقيقمنها لله متشيحة
===========
بالله المستعان

جزاك الله خير قولي بقة كلت قفص بصل مصيت قفص قصبوممكن كل مدة نبقى
نجيب أمثال
===========
صاحب البوابــة
أضحك الله سنك أنت أروع
==========
الطائر الحزين
ما تستعجلش الدعوات البطيئة بتجيب نتيجة أكبر
===========
ma_3alina

كل شيء بالتدرب وببطء وبعدين تسرع وتحياتشي:D
===========
مناجاة
حضرتك ده المتن والشرح بعدين بنتي كانت بتقول سامح تامح وبعدين نلح عليها تقول سسسسسسسسسسس تامح
===========
أمــانــى
كله إلا المذكر والمؤنث دي فيها
رقابي وبعدين أنا قابلت صعايدة من البلد اللي دنبكم بيقولوا
ضلعت=طلعت
=========
خمسة فضفضة
حضرتك قديمة معانا بقة :)
من أيام "ولقد قاتلنا
=========
SAKAyAR
سعد راح يبيع الإبل في السوق وبرضه مارجعش خبطه الأتوبيس السياحي وجت عربية الإسعاف
شالته وكان فيه دكتور متوصي في العربية إداله رصاصة
وبعدي كوبي وباست ما بنديش عليها درجات
========
المهــ إلي الله ــاجر
جزاك الله خيرا طيب شاركونا الحملة عايزين نأكد على الموضوع
========
نسرين - أمة الله
مش مشكلة الكلام العادي أهم حاجة نتمرن على النطق بالعربية وقراءة القرآن الصحيحة
وفهم الكتب العربية وعدم الملل منها ونبذ ثقافة العامية قدر الإمكان
========
Monzer
إن شاء الله نطش أمثال بعد كدة وهو أنا بانقل من كتب أساسا مش حافظهم
=========
BinO
قول ولاجناح عليكم فيما عرضتم به من خطبة النساء
=========
mo'men mohamed
كله كوم وباطل وشيطان كوم تاني
==========
إنـســانـة
ما
تهربيش بالضحك قولي وراي
==================
المجاهدة
جزاك الله خيرا أعمل إيه عايز أقول الحقيقة المرة
=========
ض/خالد
منور يا ضاكتور انت مضطهدني ليه طيب مانا اقترحت عليك موضوع من يومين
=========
علاء
مش مشكلة اللسان العادي اهم حاجة لغة الدين والثقافة
تكون عربية صحيحة
=========
Maha
انت بس تلاقيكي مشغولة في حاجة ذهنك مش في المود :)
بس انتي جبت الخلاصة
=========
Islamist Bloke
همانتم مش كنتم بتاخدوا
phonetics
اجمد يا أحمد
==========
طالب اخوانى
دايما فيه فواصل مرحبا بك وأنا رحت حضرت الفعاليات عندك
==========
نقطة مية
أهو ده عيبهم حتى اللي بينطق صح يتريقوا عليه
بارك الله فيك اثبتي
===========
nana
زرتك طبعا وبعدين سعد ياعيني اسألي عليه الطاغية سكايار
===========
مسلم

لا يا شيخنا ما تقولش فشلت ببطء الأول وبعدين سرع حتجيبه
============
سكتم بكتم
سعادتك يا دكتور وشهيصني أنت بس وأنا أرسيك علي الحوار
دي عربية فول دي؟

المهم كوبي وباست ممنوع زي ما حضرتك عارف
قول وراي
الحديث
ذو
شجون
=============
Noony
أنا أناصر هذه الدعوة بشدة وضراوة

سعادتك أنا حسيت إنك عايزة تجيبي خرزانة ومن حقك حاجة تغيظ أنا سعيد إن واحدة
متخصصة لغة أجنبية وتحب لغتها العربية
بس برضه أنا سعد
=============
عدى النهار
جزاك الله خيرا فعلا الهوية والتبعية أول خطوة فيها
اللغةوسأقتبس من قصيدة حافظ التي أهديتها قوله على لسان
اللغة العربية
إِلَى مَعْشَرِ الكُتّابِ وَالجَمْعُ حَافِلٌ
بَسَطْتُ رَجَائي بَعْدَ بَسْطِ شَكَاتي

Maha يقول...

ضحكت كثيرا على لغة الدال

نعم للأسف .. أحب العربية للغاية وأحب التحدث بها وأكره أن أسمع لحنا فيها أو أن أكتبه

سلمت يمناك

eldoctor يقول...

عارف اللغة العربية دى مفيش حد فاهم قيمتها .. يعنى الناس كانت بتقعد تسمع الشيخ الشعراوى و هو بيفسر .. نص الناس بتقوم لو سألتهم بعد خمس دقايق محدش فاكر حاجة ..
الغة العربية بحر بجد يعنى انا فاكر و انا فى ابتدائى .. و انا كنت فى مدرسة راهبات ... كان استاذ العربى فى حصص الدين يقولنا .. اساس الدين انك تفهم انت يتقول ايه و تقرأ ايه علشان مفيش حد يغير لك كلمة فى النص تلخبط لك الدنيا .. الله يرحمه برحمته كان اسمه ابراهيم ...
هو ومن بعده عمى اللى كان بيقعد يذاكرلى نحو و بلاغة .. اعدادى و ثانوى .. و يقوللى حتى لو بقيت دكتور برضه لن تستغنى عن العربى .. حتصلى ازاى و تفهم كلام ربنا ازاى ..
...
تدويناتك كلها بتفلب على الماضى يا عصفور المدينة
تحياتى

طـعـمـة يقول...

أخي لكريم
جزاك الله خير الجزاء للتنبيه على مسألة نطق الحروف
وأحب أن أضيف إضافة صغيرة :
الحرف (ز) ينطق (زاي) وليس (زين)
:)

صدقني المسألة أكبر من ذلك بكثير
فقد صدمت من يومين حينما كنت أحكي قصة حادثة الإفك الخاصة بالسيدة عائشة لإحدى الزميلات في العمل
وهي شابة صغيرة معلوماتها الدينية ضئيلة جدا لأنها لم تجد من يشجعها على القراءة في هذا المجال
سبحان الله ...
" كذلك كنتم من قبل "

المهم أن صعقتي لم تكن لأجل معلوماتها الدينية الضئيلة
بل كانت بسبب عدم معرفتها بأن السيدة عائشة زوجة الرسول وأم المؤمنين هي في نفس الوقت بنت أبي بكر الصديق !!!

ولك أن تتخيل حال بقية الشباب أخي الكريم :)
وهذا ليس بغريب علي

عصفور المدينة يقول...

أستاذة طعمة الله يسامحك غيرتها وانا كنت أقصد أكتبها فعلا بالعامية للوضوح
واضطررت الآن لوضع إيضاحات بالحروف لأجل التنوين
عشان خاطرك

Mohamed A. Ghaffar يقول...

ليتها كلها فواصل

طـعـمـة يقول...

ماكنش قصدي والله يا أخي أصعب عليك الموضوع
بس غالبا الناس بتستغرب لما آجي أشرح حاجة وفي نص الكلام أقولهم : حرف الزاي
...

:)

طبعا باتسأل على طول: إيه حرف الزاي ده ؟!!!!!!!!!

ملحوظة تانية على جنب
الهمزة إللي على سطر
لما بيجي قبلها ألف مش بيتحط بعدها ألف التنوين بالفتح :)

سماءً وليست سماءاً

Bella يقول...

موضوع ممتاز كالعادة
وجميلة جدا طريقة ايراد المثل والمناسبة التي قيلت فيه
هذا يجعل المثل أكثر تثبيتا في الذهن

أما الاخطاء الاملائية فحدث عنها ولا حرج

الخلط الفظيع بين الطاء والتاء في كلمات كتيرة مثل يستطلع

تصور اني رات ابدال حرف مكان الثاني
يسطتلع

حاجة غريبة جدا

غير طبعا الخلط بين كلمات مثل نقد ونقض

واستخدامهما بنفس المعنى رغم الاختلافات بين الكلمتين

فالنقد هو التمييز بين الطيب والخبيث وتنقية هذا من ذاك

والنقض اي الهدم

فالفرق بين المعنيين كبير جدا

وابدال حرف الذال بالزاي

متثل يتزكر بدل يتذكر

وغيرها

والعيب طبعا في الأخطاء عند تعلم نطق الحروف وعدم معرفة المكان الصحيح الذي يجب ان يخرج منه الحرف
فيكتب الناس كما ينطقون

مثل كلمة سواني بدل ثواني

غير طبعا الاخطاء النحوية ورفع المنصوب ونصب المرفوع وغيرها من الاخطاء القاتلة التي لايمكن ان تجدها في لغات اخرى

الحديث عن الاخطاء التي يرتكبها ابناء لغة الضاد في حق لغتهم حديث ذو شجون ويحتاج لسلسة دروس

تحياتي