الأحد، سبتمبر 30، 2007

عمرة في رمضان 2



الأتراك مسلمون
من أسعد الحاجات اللي شفتها في الحرم مجموعة من الأتراك ييجوا كل يوم بعد الفجر لحد الشروق يقعدوا يقرؤوا قرآن

أول مرة شفتهم من بعيد طبعا تبادر لذهني انهم بيعملوا بدعة معينة على طول أصل الواحد من كتر ما شاف أصبحت شيء عادي

لكن لما قربت منهم لقيتهم إيه واحد حافظ القرآن وبيقرا بيسمع وكلهم ماسكين مصاحف وفيه واحد قاعد بيصحح لو أخطأ
وبيقروا بالترتيب يعني بيكملوا كل يوم على الورد حاجة تفرح وكل شوية أتراك تانيين بييجوا من بعيد يقعدوا معاهم

طبعا ما تفوتنيش الفرصة الذهبية دي رحت وقعدت في وسطهم عشان آخد بركة مجلس الذكر وأكون زي الراجل الذي قال الله عز وجل فيه
"هم القوم لا يشقى بهم جليسهم"
وكنت يوميا أحاول أجلس وسطهم ولو عشر دقائق
يوم ورا يوم اتضح ان اللي بيقرا مش نفس الواحد وإن فيهم عدد من الحفاظ طبعا معظمهم بيقولوا الواو "ف" اللي هي أم ثلاث نقط

وكان فيهم شاب صوته جميل وقراءته رائعة ولابس لبس يشبه لبس الأزهريين
كان يقرأ ويقوم بعد قراءته يقف ينظر للكعبة فذهبت وتعرفت عليه واتضح أنه يعرف عربي بسيط جدا وأنهم يدرسون (كثير منهم كبار السن) فيما يشبه المدرسة الشرعية يدرسون الحديث والتفسير والقرآن وعدد منهم يحفظ القرآن كاملا

بخصوص سوء ظني في الأول انهم بيعملوا بدعة لاحظت كثيرين في أعينهم نظرة ارتياب أو استغراب لما يفعلونه وتراهم فيما بعد أيضا يحاولون الجلوس معهم ومن كل الجنسيات
وهم كانوا يجلسون إلى مابعد الشروق ثم يصلون الضحى......افتقدتهم كثيرا

أيضا أول يوم أفطر بجوارنا شاب بلجيكي ووالده ..حاول أحد السعوديين الكلام معه بالانجليزية فرفض وقال إما عربي أو بلجيكي وكان يتكلم بالعربية الفصحى الجميلة
وكنت أياما كثيرة أقابله وأسعد بالسلام عليه والسؤال عن أحواله

فسبحان من أنعم علينا بنعمة فهم كتابه وسنة نبيه وهذا اللسان العربي ونسأله سبحانه أن يعيننا على العمل بمقتضى هذا الفهم وهذا العلم

باب الحريم
موقف بقى ينرفز : ليلة قلقت وما جاليش نوم قلت انزل الحرم اتهجد ونازل بقى في قمة الروقان الساعة 2 ومع نفسي خالص
وكان أحد أصدقاءنا الله يسامحه نصحنا ان احنا نصلي في المنطقة المكيفة أفضل وأتاريهم حولوا مناطق كثير من المكيفة للحريم

أصلا الحريم بيدخلوا من نفس أبواب الرجال ما عدا المنطقة دي وفيه بعض الأبواب عليها رمز "حرمة" المهم انا فضلت اعدي على الأبواب اللي عليها رمز نساء وبعدين لما خلصوا رحت داخل لقيت الراجل راح مسكني

تعال هنا ..انت كل يوم تيجي وتعمل الحركة دي عيب عليك ياراجل انت مطوع وسيب الكلام ده لواحد زيي واتق الله أنا حاجيب لك الهيئة انت ملتزم مش عيب عليك ؟ واحد حليق زيي ممكن يعمل كدة لكن انت عيب عليك وووووووو

انا طبعا اتاخدت ...ماله ده انت بتقول ايه ياراجل انت؟ الباب مش عليه علامة..
قال لي ازاي ؟ الباب عليه علامة ربانية مش شايف الحريم جوة
قلت لا حول ولا قوة إلا بالله وقعدت اقول له اتق الله انت فاضي انت ولا مالك؟
المهم أفلت منه بأعجوبة وهو لازال يلغط بمثل هذه الاتهامات
والمهم أنا أساسا بافضل ألبس قميص وبنطلون في العمرة عشان حرية الحركة وكنت لابس تي شرت أحمر بس غامق شوية:) ..شوف بقى
ويبدو انهم قالوا له خلي بالك من الباب ده عشان فيه رجالة متربصين بالحريم اللي جوه مع إن كافة الأبواب بيدخل منها حريم ورجال بطريقة أساسا مستفزة يعني المفروض يوقفوا واحد يمنع الحريم من دخول باب الرجال

دخلت الصلاة طبعا وانا متنرفز جدا وفضل باين علي لحد بعد الشروق لحد رفيقي ما قال لي شكلك متغير فحكيت له وكنت متنرفز جدا

وكنت وانا في الصلاة أفكر في عائشة رضي الله عنها وكيف أنني أغضبني جدا هذا الاتهام الذي أنا لست منزها عنه وهو اتهام بسيط نسبة لما رميت به وهي منزهة عنه وفتحت الموبايل أقرأ حادثة الإفك وكيف أغشي عليها رضي الله عنها حين سمعت الحديث
رضي الله عنك ورحمك يا أمنا
قال ابن عبد القوي : ( وكان الإمام أحمد يكفر من تبرأ منهم ( أي الصحابة ) ومن سب عائشة أم المؤمنين ورماها مما برأها الله منه وكان يقرأ ( يعظكم الله أن تعودوا لمثله أبدا إن كنتم مؤمنين

رسالة من أمي
بينما أنا أقرأ بعد الفجر قول الله عز وجل في سورة مريم : وبرا بوالدتي ولم يجعلني جبارا شقيا
وعند انتهائي من كلمة : وبرا بوالدتي وصلتني رسالة على الموبايل فيها دعوات جميلة من أمي رعاها الله
وتلك الموافقة أعجبتني جدا وسررت بها كثيرا والله المستعان

هناك 44 تعليقًا:

http://kasperb4.blogspot.com/ يقول...

ماشاء الله بجد والله أحلى حاجة الواحد ممكن يقراها قبل ما ينزل ع الصبح كده

عجبني جدااا موقف الراجل البلجيكي ده
نا محتفظة بهويتها وعندهم عزة
ربنا يرحمنا
احنا النهاردة اللي مبيكلمش انجليزي فينا يقولو عليه ده بلدي اوي
وسبحان الله

ربنا يكتبهالك مرات عديدةيا باشمهندس ويرزقني انا كمان زيارة بيته المحرم
قول أمين بالله عليك
:)

روح يقول...

الله يا استازنا قووووووووول والله بتعيشنا وبتعيد علينا اجمل لحظات عمري
المهم ازي الكعبة وحشتني قوي والصفا والمروة وكل حتة في الحرم والركن اليماني والحجر الاسود والملتزمة وحجر سيدنا اسماعيل ومقام سيدنا ابراهيم اكيد الحرم زي ماهو في عظمة وجلال وزوارة بيزودة عظمة واجلال اكتر والله اكبر وبالنسة لموضوع الباب دة في ابواب بيحصل فيها تكدس حريم ورجالة بشكل فظيع بس سيبك انت يا استازنا
محدش بيحط في دماغة دي خبطها راجل او دة خبطتة امراءة كلة داخل يتذلل وينزل من اللي علية ههههههههه فكرتني كنا انا وامي داخلين من باب الملك فهد وبجواري حوالي ستة او اكتر شباب مصريين داخلين مع بعض باين عليهم اول مرة يدخلوا او يزوروا اصلا خايفين وماسكين في بعض وعاملين طابور ورا بعض وياعيني كل ما واحد فيهم عينة تنزل عليامن قبل ماتنزل اصلا يقول استغفر الله هههههههه وكمان في الطواف تلاقي غصب عن الرجل من الزحمة وبالذات في العشر الاواخر من رمضان بتبقي هيصة رجالة وستات كل ما واحد يبصلي او يخبط فيا يقول استغفر الله ويتنفض بقيت حسة اني رزية ههههههههه ياه انا اتذكر في طواف الافاضة بعد ما اخدنا من مني لمكة مشي فضلت ابكي من الزحمة والتعب والاكتر فراقي للكعبة ادعيلي اشوفها السنة الجاية لحسن يظهر ان انا باخد الاذن سنة وسنةلا تقبل الله منكم وبارك فيكم وطبتم وطاب ممشاكم وتبوأتم من الجنة غرفا والعذرة علي الاطااالة

عصفور المدينة يقول...

آلام وآمال
ربنا يكرمك انت بتلقط جامد الفوايد اللي انا باكون قاصدها دايما

روح
ربنا يبارك فيك شوقتينا تاني؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

الملاحظ في القصة أن الشخص الأمين ده اللي كان عايز يمسكك متلبس وبيعظك يقولك أن لو اللي يعمل كده مش مطوع يعني حليق أو ما شابه مسموح له أو عادي بالنسبة له وللناس ولكن الناس الملتزمين أو المطوعين حرام عليهم كده وكأن الملتحين والملتزمين والملتزمات هم بس اللي ها يتحاسبوا أمام الله وأمام الناس أما غيرهم فعادي ومافيهاش مشكلة لو عملوا أي حاجة

وللأسف ناس كثير معتنقين الفكرة دي ، لو واحد مش ملتزم عمل حاجة وحشة فيبقى عادي جدا ومتقبلة منه ومافيش حد يعلق عليه وأما لو عملها ملتزم أو ملتزمة يبقى تقوم الدنيا وتقعد ويقولك شفت الناس الملتحين دول مش باقولك دول نصابين
ولكني في النهاية أقول لمثل هؤلاء "قل موتوا بغيظكم إن الله عليم بذات الصدور"

وعلى كل قصتك دي جت في وقتها لأني كمان شوية هاقابل المدير ومتوقع منه يلومني على حاجات ليس لي بها علاقة ودي حاجة بتضايقني جدا فكما أنك واجهت الموقف ده وتحملته فأنا كمان يجب أن أتحمل وكلنا بنواجه مشاكل مشابهة
جزاك الله خيرا يا حاج عصفور

Unknown يقول...

السلام عليكم
ازيك يا عصفور :)
بمناسبة الكابتن البلجيكي ده انا ليا جيران من بلقاريا (اقليم بروسيا) عمرهم ما يتلكموا الا بلغتهم المحليه او بالعربيه انما اللغه الروسيه يكرهوها جدا ومايتكلموش بها الا مضطرين

belal يقول...

ربنا يتقبل :)
..
وحمدا لله على االسلامة
..

محمد عبد الرحمن يقول...

أعجبنى جدا صراحتك فى التعبير عن مشاعرك بشأن جلسة الأتراك
ولا عجب فأشد ما حببنى فى مدونتك هو الشفافية والصراحة
أما ماذكرت من مدارسة الأتراك للقرآن يوميا مع ما يعانونه من مصاعب لغوية أمر أهديه لنفسى ولغيرى من أهل العربية الذين يتقاعسون عن محاولة كهذه وهم أقرب لفهم القرآن لكنها همم فى الثرى وأخرى فى الثريا وليست يقظة كغفلة
أجواء الإيمان إنما تشرق على النفس فى وسط أمثال هؤلاء لجاهزية قلوبهم لإستقبال أنوار الطاعة

بارك الله فيك وجزاك الله خيرا

غير معرف يقول...

أخى الفاضل الكريم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عمرة مقبولة بإذن الله تعالى
ولاتنسانا من صالح الدعاء بظهر الغيب

بارك الله فيك وأعزك
وتقبل الله منك ومناومن سائر المسلمين

أخوك
محمد

مهندس مصري بيحب مصر يقول...

ما عمريش رحت غير و أنا طفل أقل من 5 سنين و كل ذكرياتي عن الحجتين اللي حضرتهم مع والدي و والدتي ساعتها مجرد خيالات
نفسي ربنا يكتبها لي و أحج بيته الحرام قبل ما أموت
اللهم إكتبها لنا يارب

Eng. Khalid يقول...

ماشي ياعم محمد

زعلان قوي عشان الراجل قال لك كلمتين ؟ ياأخي ، عفا الله عما سلف ، هههههه

كفاية انك رحت الحرم في رمضان ، انا مستعد يودوني وان شاء الله حتى عشر رجالة زي دا يتهموني بالتهمة دي ، مش مشكلة ، كنت جرب تقول له كدا "اش لونك اش علومك واش لون البزران ، عساك طيب ، والله انك رجالن زين" وكلمه شوية سعودي كان هيفكرك سعودي ويسيبك ، كشكشها ماتعرضهاش ياشيخ ، احنا في ايام مفترجة ، تحياتي يامحمد

Eng. Khalid يقول...

مع تحيات خالد محروس

Unknown يقول...

"أول مرة شفتهم من بعيد طبعا تبادر لذهني انهم بيعملوا بدعة معينة على طول"

صباح حسن الظن!!

على العموم
حمدلله على السلامة
وعمرة مقبولة إن شاءالله

خطــاب يقول...

ما شاء الله

ربنا يرزقنا العمرة

:)

عدى النهار يقول...

ألمس نعمة معرفة لغة القرآن بسبب معايشتى لمسلمين كثيرين من جنسيات مختلفة لا يتكلمون العربية

لكن الأمر الغريب أن تجد من لا يعرف من اللغة العربية شىء ولكنه رغم ذلك يحفظ آيات قد تقل أو تكثر من القرآن
أعاجم وأطفال أتقنوا حفظ القرآن يتسابقون في دبي

mo7amaad يقول...

ربنا يتقبل منك العمرة

محمد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
محمد يقول...

السلام عليكم ورحمة الله

أخي الكريم عصفور المدينة

حمدا لله على سلامتك .. وتقبل الله منك
:)

مررت اليوم كالعادة على مدونتك لعلي أجد أي أخبار عنك فوجدتك عدت من فترة

حمدا لله على سلامتك
أرجو أن تكون تذكرتني بدعوة

بمناسبة حديثك عن الأتراك .. والدي كلما ذهب إلى عمرة لا يجلس إلا معهم .. ويحب الجلوس معهم عن المصريين .. فهم على حسب قوله معينون على الطاعة وذلك بأكبر ميزة لديهم وهي قلة كلامهم

ذكرتنا بالأيام الخوالي
أعادها الله .. ورزقنا بعمرة

لا تنساني من صالح دعائك

وحمدا لله على سلامتك
والسلام عليكم ورحمة الله

Dr.khaled يقول...

هو أنته أنهي واحد في الصورة ؟؟؟
اللي نايم ولا اللي واقف ولا اللي قاعد ولا اللي بيصور بالكميرا؟؟؟

ولا كلهم مع بعض؟؟؟...

تقبل الله
وعقبالنا

غير معرف يقول...

أسأل الله أن يكون شملك برحمته بجلوسك معهم و على فكرة بالنسبة لموقف الوالدة
أنا أيضا فى مرة أثناء قراءتى للقرآن بعد الفجر فكرت أتصل بزوجتى للإطمئنان عليها و لسه ماسك التليفون لقيتها بتتصل
سبحان الله

فى القلب يقول...

عمره مقبوله يارب يا استاذ عصفور

ويوميات جميله كلها روحانيات
ربنا يعزك

jfjjg يقول...

ادعو الله ان يتقبل منك
اسال الله ان يمن علينا بعمرة وحجة
وان يتقبل من كل من زار بيته الحرام

دكتور حر يقول...

ربتا يتقبل يا باشمهندس

ويجعلها في الميوان ويرزقنا واياكم الزيارة المتكرره لبيته وحرم نبيه

ftataljanna يقول...

اكرمك الله يا باشمهندس عصفور

انا بقيت ادخل فى اول رمضان اشوف حضرتك كتبت حاجة ولا لا

وفى الاخر قلت يبقى حضرتك هاتكتب بعد رمضان

اتفاجئت لما شفت تعليق حضرتك عند الام وامال قلت يبقى اكيد كتبت حاجة

عالعموم حمد الله عالسلامة

واتمنى ان حضرتك تكون دعيت لنا كلنا الهى يكرمك

اغبطك على العمرة دى ويا رب يجعل لى نصيب فيها انا وماما وبابا السنة الجاية ياااااااا رب اللهم امين يا رب

جزاك الله خيرا على الحاجات الجميلة اللى حكيتها
ويا سيدي حكاية الحريم دي بقى ده الفرق بينا وبين الناس التانيين عندنا كده ليهم مكانة خاصة

جزاك الله خيرا وتقبل منك

عصفور المدينة يقول...


حمدي مطوة

أول مرة أشوفك بتتكلم بجدية جامدة كدة
وبعدين اجمد ياحاج كدة ولا تهن ولا تحزن

أحمد الدرعه

ازيك يا احمد وحشتنا
وفعلا احنا عندنا مشكلة في الاعتزاز بالهوية

other_things

بارك الله فيك بلال
ونورتنا

طال الليل

الله يبارك فيك يا أخي وفعلا
أنا حبيت اكون صريح وكذا مرة أريد أن أوضح الفرق بين الانطباع الأول الذي لا ينبني عليه تصرف وبعد ذلك وما تؤول إليه الأمور
وكنت كتبت تدوينة مخصوص عن هذا الأمر
جيراننا اللي فوق


محمد الجرايحى

أخي محمد بارك الله فيك وحشتنا وتقبل الله منا ومنك

مهندس مصري

على قدر النية يا باشمهندس وإن شاء الله إذا رغبت فيها بصدق سوف تنالها أسرع مما تتصور

Eng. Khalid

الله يكرمك يا خلود ويرزقنا وإياك دايما الزيارة والحج يا عم

Tarek

أخي طارق منورنا وبعدين انا لي حق أسارع بسوء الظن وانا ركزت ع النقطة دي جامد
عشان الشيعة بييجوا كل يوم بعد صلاة العشاء يعملوا مهازل
لكن لما اكتشفت أن هؤلاء على السنة
سارعت إلى التماس الفضل

أنا حبيت اكون صريح وكذا مرة أريد أن أوضح الفرق بين الانطباع الأول الذي لا ينبني عليه تصرف وبعد ذلك وما تؤول إليه الأمور
وكنت كتبت تدوينة مخصوص عن هذا الأمر
جيراننا اللي فوق

خطــاب

اللهم آمين وربنا يبارك فيك يا أخي

عدى النهار

جزاك الله خيرا على الرابط وتعميق الفكرة دائما

mo7amaad

تقبل الله منا ومنكم ومنورنا


وضـّاح

وعليكم السلام يا راجل يا طيب
وتقبل الله منا ومنكم
وطبعا تذكرت
نعم أرى في كثير من الشعوب الصلابة على الطاعة بس المصرين حلوين برضه
أعادها الله .. ورزقنا بعمرة

ض/خالد

انا يادكتور الراجل الأصلع اللي مش باين في الصورة اللي مدي ظهرة للكعبة شفته؟
وعقبالك وعقبال الزواج

sinbad

عسل يا سندباد
طب مانا عارف الموقف
:)

فى القلب

أعزك الله وتقبل منا ومنكم


سها السباعي

اللهم آمين
ونورتينا يا أستاذة في أول زيارة

دكتور حر

تقبل الله منا ومنكم يا دكترة وأعانك الله


ftataljanna

إن شاء الله يكون لك نصيب فيها وتحكي لنا روحانيات أفضل مني
إن شاء الله وربنا يكرمك وييسر لك في دراستك

eldoctor يقول...

جزاك الله خيرا و نلت ثواب العمرة و الحج باذن الله

نسألكم الدعاء..

مشروع انسان يقول...

ههههههههههه اموت واشوفك بالتى شيرت الاحمر ده ربنا يكرمك :)
معلش الحمد لله انها عدت على خير
للاسف الواحد مسعدش بهذه الزيارة المباركة بس اعتقد ان الواحد فى ظل هذا الجو من الوحانيات ميحبش يكون فيه مواقف زى دى تخرجه من الجو ده
خير ان شاء الله
وبارك الله لك فى امك واسعدك بها دنيا واخرة

محمد عبد القوى يقول...

ربنا يتقبل منك ويرزقك بتكرارها مرات عديده ترجع منها مغفور الذنب منار الجبين..اللهم أمين

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى يقول...

سبحان الله ... عالم تانى خالص غير العالم اللى احنا عايشين فيه ... ربنا يقبلها منك إن شاء الله

غير معرف يقول...

اخى عصفور المدينه
بارك الله فى امك ومتعك بها ورحم امهاتنا الغاليات

الفاتح اليعقوبي يقول...

الف *الف مبروك علي العمرة=مليون مبروك علي العمرة

ربنا يتقبل منك شوقتني لها اوي انا نفسي اروح تقبل الله منك وثبتك علي دينه
والسلام

عصفور المدينة يقول...

أخي أو أختي من عباد الله بخصوص السؤال الخاص بالظن
قال الإمام القرطبي في تفسير قول الله عز وجل
اجتنبوا كثيرا من الظن

أي لا تظنوا بأهل الخير سوءا إن كنتم تعلمون من ظاهر أمرهم الخير

ويحصل لبس كبير لدى كثير من الناس بين سوء الظن وبين الحزم وأخذ الحذر
وهذا الظن الذي أتبناه وادعو إليه هو افتراض الاحتمالين في الشخص الذي لا يعلم منه سابقة خير أو لم يتم اختباره جيدا ومحصلة هذا الظن تكون في التحديد في العلاقات وفي الأخذ والعطاء والتزام جانب العدل والإنصافدون أن تتطرق الأمور إلى إعطاء الفضل والذي أحبذ أن يتم توفيره لمن يستحقه

أدوات التحقق من الشخص لنقله من جانب افتراض الأسوأ إلى الجانب الآخر والذي يكون فيه الثقة مع إعطائه على قائمة من يمنحون الفضل ويمنحون الثقة
أقول معيار ذلك هو الخرة الشخصية والاختبار والمواقف وليست أبدا المؤثرات الصوتية والضوئية التي يقوم بها هذا الشخص أو غيره حتى ممن انخدعوا فيه لأني أعلم أيضا أن الناس يتساهلون أحيانا في الأحكام وتغلبهم العواطف الغير متزنة وخاصة إذا كانت تلك التزكية لا تمسهم فإنهم يتساهلون فيها وخاصة أن صروف الزمان علمتني أن الدمع هو متاح على الرف لبعض الناس يجتلبونه حين وحيث يريدون

وأيضا ليست من ضمن أدوات الوصول إلى تلك الثقة الأمور التعبدية الظاهرة التي قد تكون سهلة على بعض الناس ولكنهم في المعاملات يحيدون عن مقتضى تلك العبادات


أيضا هناك اعتبار هام جدا وهو متى يتم تطبيق هذه المعايير وهل الإنسان يعيش حياته هكذا سيء الظن أبدا

لا الحقيقة أن الإنسان يصل بعد فترة إلى طريقة من التحديد في التعامل بتلقائية تمنع عليه أن يشغل ذهنه بالظن أساسا أو أن يضع نفسه عرضة للخديعة وذلك بقدر من الجرأة على طلب تحديدات قد لا يجرؤ كثير من الناس على التحدث بها في بدايات الأمور لكنهم يضطرون في نهايات الأمور للوقع في خلاف يكدر عليهم دينهم ودنياهم وقد يضطرون لقول ما هو أشد مما استحوا منه في البداية

هذا شيء والشيء الثاني أن الإنسان تنمو عنده حساسية لمؤشر الخداع حيث أن المواقف تتكرر والأشخاص أيضا يتكررون

والشيء الثالث أنه يصل إلى أشخاص يثق فيهم إلى حد كبير ويفضل التعامل معهم

والرابع وهو هام جدا أنه لا ينبغي تشغيل آلة الحذر هذه عمال على بطال بل إذا كان في الأمر مخاطرة يمكن تحملها فيمكن في هذه الحال اللجوء إلى إحسان الظن أو كما يقول العامة
آكلها بمزاجي
بل أحيانا أضع نفسي في موقف أخدع فيه لاختبار الناس ومعرفتهم مع تحملي لعاقبة وكلفة هذا الخداع لكن هناك أمور مصيرية لا يمكن تحمل الخداع فيها

والأفضل ألا يتم اتخاذ قرارات مثل هذه تحت ضغط بل ينبغي أن يتم استثمار أوقات السعة لاختبار الأشخاص ومعرفة من يستحقون الثقة من عدمها ولو بمواقف مفتعلة ومشاهدات لتصرفات تاريخية

بقي أن أقول أن الحياة بهذه الطريقة لها بعض المخاطرة أن تقع في ظلم لأشخاص هم لا يستحقون هذا الظلم ولكن لابد من الاستعداد لذلك الموقف دائما بروح الإنصاف والرجوع للحق وقد نوهت إلى هذا في تدوينتي هذه من طرف خفي وايضا التدوينة المشار إليها جيراننا اللي فوق

أقصد أن يكون هناك استعداد تام لسرعة العودة للحق فالحاصل عدم الإغراق في التصرف بناء على سوء الظن ولا حسنه بل التحديد التحديد في العلاقات والحقوق الواجبات

وأقول إن هذه المخاطرة المحتملة مع الاستعداد للإنصاف أفضل من التفريط وعيش عيشة الخب الذي يخدعه كل خادع حتى يصل في نهاية المطاف أن يكره حياته ويفشل في التكيف مع المجتمع

هناك طرف آخر هام في القضية وهو أنا شخصيا أو أنت شخصيا ما علينا في هذه الحالة أنا شخصيا أفترض بالتالي أن من حق الناس أن يعاملوني نفس المعاملة وأرى أن علي أن إذا كان الموقف يحتمل أن يجب علي الإيضاح والتحديد وفتح الباب للآخرين للاحتفاظ بحقوقهم

كما قال النبي صلى الله عليه وسلم للصحابيين
هذه صفية

يعني أعطاهم الجق أن يظنا وخشي عليهم من ذلك فكان واضحا ومحددا معهما

أسأل الله أن أكون قد وفقت أولا لفهم السؤال وثانيا أن أكون قد غطيت نقاطه حتى لو كنت مخطئا في وجهة نظري فإن تغطية نقاط الموضوع تفتح باب النقاش الموضوعي فيه
والسلام عليكم

عصفور المدينة يقول...


eldoctor


جزاك الله خيرا و نلت ثواب العمرة و الحج باذن الله
اجتهدت في الدعاء لحضرتك الليلة الماضية أسأل الله القبول

امام الجيل

حابقة البسه واتصور وابعت الصورة نسة لك ونسخة لحارس بوابة الحريم عشا يقول وانتد

محمد عبد القوى

جزاك الله خيرا أخي
ورزقنا وإياك تكرار العمرة

ابن حـجـر الـعـسـقـلانـى

فعلا ياشيخ انت وصلت للمعنى اللي انا عايز اقوله
حياة تانية فعلا القلب ينخلع عند فراقها ويحن دائما للرجوع إليها
وهو قول الله عز وجل مثابة للناس

Anonymous

رحم الله أمواتنا ورزقنا بر الأحياء
بارك الله فيك

اليعقوبي

حبيبي منورني وشكرا على التبريكات
ثبتنا الله وإياك

روح يقول...

بجد مشكور الاخ او الاخت اللي سال السؤال لان الاجابة استفاد منها الكثير والله يجزاك كل الخير يا ستازنا علي الافادة بوركت تحياتي

غير معرف يقول...

اخى فى الله عصفور المدينه
تقصد انك ستستمع وتكون حريص واذا أخطأت تعتذر
احيانا يكون هناك لا مجال للاعتذار
عندما تحكم على بالظن او من خلال رأى شخص قد يكون يكرهنى لعيب فيه وليس فى ..وتتأثر برأيه وتبتعد حتى يظهر لك صدقه او كذبه
هذا ليس هو الحل من وجهة نظرى إلا اذا كان شئ يخص السمعه او تلوثها
ايام الدراسه كانت هناك فتيات سيئات السمعه..كان الزملاء يحذروا زميلاتهم من هؤلاء البنات
الواجب فى هذا الوضع البعد عن هذه الشبه فهى ستلتصق لا محال
ام ان اقول لك فلان غير مهذب فلان مفتر فلان طاغيه فلان كاذب فلان لا يتقى الله
هنا احكم من خلال احتكاكى به وهنا سيظهر
اما انى ابتعد عنه لان فلان قال هذا...
هنا حاله من اتنين ان اكون اعرف من نبهنى معرفه شخصه معرفه قويه معرفة عمر وقتها سأفكر فى كلامه
اما ان اعرفه معرفه سطحيه من خلال النت او الماسنجر او حتى مجرد صباح الخير جار يقطن آخر الشارع
هنا تركت عقلى لغيرى
قد يكون غيرى هذا غير سوى

سؤالى هل تحكم على شخص من خلال شخص آخر ام انك تحكم على الناس من خلال تعاملك معهم
لى عودة ان شاء الله

من عباد الله

عصفور المدينة يقول...

جزاك الله خيرا على المتابعة أختي/أخي من عباد الله

الحقيقة أنني لا أحكم بالخير والشر على الناس إلا بقدر الاحتياج للتعامل وأيضا المحك الرئيسي يكون لنظرتي الشخصية وقد أشرت لذلك


أقول معيار ذلك هو الخبرة الشخصية والاختبار والمواقف وليست أبدا المؤثرات الصوتية والضوئية التي يقوم بها هذا الشخص أو غيره حتى ممن انخدعوا فيه لأني أعلم أيضا أن الناس يتساهلون أحيانا في الأحكام وتغلبهم العواطف الغير متزنة وخاصة إذا كانت تلك التزكية لا تمسهم فإنهم يتساهلون فيها وخاصة أن صروف الزمان علمتني أن الدمع هو متاح على الرف لبعض الناس يجتلبونه حين وحيث يريدون


أي أنني لا أنخدع أو أسلم لآراء الآخرين في الناس سواء في التزكية أو الذم ولكن إذا كان شخص يعطيني رأيا في شخص آخر فإنني أسأله عن المبررات التي بنى عليها حكمه ذلك وأستوثق من هذه الوقائع أو المعطيات وأبني عليها من البداية حكما مستقلا وأعتبر أيضا المؤثرات الأخرى مثل المنافسة والغيرة والسطحية في بناء الآراء
وذلك لأن المعايير تختلف في نسب أوزانها من شخص لآخر ممكن شيء هو يراه كبيرا ومسقطا للشخص وأنا أرى أن الإنصاف يقتضيني أن أضع ذلك الشيء في نصاب آخر

ونتيجة لذلك يقول عني البعض أنني أحب أن أتعامل مع النصابين وذلك لأنهم يذمون بعض الأشخاص من أصحاب الأعمال وربما أذهب أنا متعمدا للتعامل مع هذا الشخص بل وأبعد من ذلك ألجأ دائما إلى طرح نقاط التشويه التي يثيرها الآخرون معه وهذا من أغرب الطباع عندي التي يستغربها الآخرون بل وأستمتع بذلك أي ربما اذهب للشخص الذي يذمه الناس وأقول له إن الذم الفلاني وصلني عنك وهل هذا صحيح أم لا وخلال طرح الموضوع يتضح صحة من عدم الادعاءات

الموضوع فعلا أشبه باللعبة ولكنه لعبة الحياة التي تصقل الخبرات
وأقول لك إن هذا الكلام لا يعرف أهميته إلا من اكتوى بناره زمنا طويلا ووجد أنه يحتاج إلى تمرس واهتمام وأن يكون من إطار قوانين وليس عشوائيا حسب الموقف

ولذلك سررت جدا بالسؤال واعتبتره فرصة لي لإخراج هذه الأفكار المكتومة

وخلاصة الأمر نقطتين

أننا نحتاج للحكم على الشخاص فقط في الزوايا التي نتعامل معهم فيها وليس حكما عاما

والثاني
أننا نحتاج أن نتحلى بالإنصاف والتحديد والوضوح مع الناس تجنبا للمشاكل

سأعطي مثالا تطبيقيا

شخص يقوم بتجهيز شقة بالنيابة عنك وسيقوم هو بالصرف
في بداية الأمر إذا قال الناس هذا الشخص غير أمين
أسال عن الوقائع التي تؤيد ذلك

المهم قررت أن أتعامل معه
أقول له أنت تعمل هذا العمل مقابل نسبة كم أو أجر محدد
ونتفق
ثم أقول له المصروفات لابد ان تسجل كلها تحديدا
وبعدين أنا سوف أطابق واسأل بعدك عن قيمة المصروفات المناسبة وأطابق هذا الكلام مع آخرين
وبالتالي لا أدع مجالا للشك أو الظلم أو الزعل أحيانا يكون هذا الكلام قاسيا في البداية لكنه يريح في النهاية
وفي نفس الوقت لم أدع مجالا كبيرا أحتاج فيه لتقييم الشخص تقييما عاما بل أحتاج فقط لتقييمه في الموقف هذا ولذلك يحدث أن يكون الشخص خوانا ولكنه يضطر تحت ضغط هذا التحديد أن يكون واضحا أمينا معي
ولله الحمد

غير معرف يقول...

اخى فى الله عصفور المدينه
سررت بردك
اخى انا من متابعين تدويناتك وآراء فى مدونات الغير لذا قصدتك بالتحديد لاتناقش معك فى هذا الأمر يحدث كثيرا" سوء الظن بالناس نتيجة آراء متطوعين او حاقدين
تعرف يا اخى انه هناك مشكله أخرى هى الانطباع المسبق قبل الرؤيا والاحتكاك
يعنى ممكن اقول لحضرتك ان فلان صاحب المدونه الفلانيه شخص سيئ الطباع عصبى عدوانى اذا اختلفت معه يسبك ويهينك
هنا انت اخذت انطباع مسبق قد يتحول الى حكم مسبق
الأكيد انك ستتاعمل معه اقصد صاحب المدونه الفلانيه من خلال الحكم المسيق ودائما ستحاول ان تجد فى تصرفاته ما يؤكد الكلام الذى وصلك
انا اتعرض لهذا أيضا
هناك من يتطوع ليقول رايه فى فلان واتاثر واحاول ان ابعد الصورة السالبه
احاول
ولكنى ارى ان هناك اناس يمشون فى الارض يدمرون كل شئ يختلف معهم
اكيد السن والخبرة بتساعد ولكن تشويش الصورة تم..محاولة التنقيه ستأخذ وقت او يتم ازالة الاسباب

غير معرف يقول...

عفوا انا من عباد الله نسيت اكتب اسمى فى التعليق السابق

غير معرف يقول...

بجد ربنا يزيد ويبارك من امثال هئلاء الاتراك الذين يتفقهون فى علوم دينهم ورغم كل ما هو معروف عن تركيا وعلمانيتها الا ان ليسى فيه ناس عارفه ربها ودينها

عصفور المدينة يقول...

أختي /أخي من عباد الله
بارك الله فيك
طبعا أنا نبهت إلى أن الانطباع المسبق لا حرج فيه ولكن المذموم هو شيئان
أولا أن يتم التصرف والإساءة بناء على هذا الانطباع المسبق
وثانيا أن يتم التعسف في محاولة إثبات ذلك الظن المسبق
وأؤكد أيضا على النقطة السابقة وهي أن الحكم يكون فقط في الزوايا التي فيها الاحتكاك وليس عاما ولا يستدعي إسقاط الشخص بالكلية
وأؤكد على نقطة أخرى وهي الاحتفاظ بالآراء والانطباعات الشخصية للنفس وعدم محاولة نشرها بين الآخرين إلا بقدر المصلحة ودفع المفسدة

وبخصوص المدونات فكل شخص إلا في قليل من الحالات يوجد في كلامه الصواب والخطأ فمحاولة تسرية انطباع معين نتيجة الخطأ وتعميم ذلك على رفض الشخص أو إسقاطه بالكلية هو منهج تعميمي معلوم أن أصحاب التعميم هم غالبا من الحمقى وغير المنصفين

أما قولك إن إزالة الأثر السيء يحتاج إلى وقت فرأيي أن الإنسان يحاول أن يكون قويا ويتصرف بما يوافق الحق وسوف يرضي الله الخلق عنه إذا أرضاه سبحانه

وأيضا معلوم أن إرضاء الخلق جميعا هو أمر محال فالحاصل أن الوقوف في موقف المدافع الدافع للتهم عن نفسه هو مشغلة للقلب مضيعة للوقت والجهد فيما يصعب تحصيله فينبغي الاشتغال برضى الخالق سبحانه والتصرف بمقتضى المثالية حتى يأذن الله في ظهور الحق وإلا فيكفي الإنسان مثل ما قال بن القيم

غنيت بلا مال عن الناس كلهم فإن الغنى العالي عن الشيء لا به

فغنى الإنسان الحقيقي عن الناس وليس غناه بالاستكثار من الناس غنى الإنسان الحقيقي في قناعاته ومثاليته وليس في كثرة الموافقين وإلا فكيف يأتي النبي ومعه الرجل والنبي ومعه الرجلان ويكون هذا النبي راضيا عن نفسه راضيا عنه ربه
وإن تطع أكثر من في الأرض يضلوك عن سبيل الله

وإذا انتقلنا إلى الجهة الأخرى فأؤكد أن على الشخص الذي تلقى قدحا في شخص آخر أن يأخذ بطريقتي ويجرب أسلوب الانفتاح والمواجهة مع الشخص المتهم إذا جازت التسمية

بقي أن أؤكد أننا لسنا قضاة ولكن الغرض من كل ذلك هو أن نقلل خسائرنا في الحياة وصدماتنا من الناس

ونحن لابد أن نعامل الناس كما نرضى ونحب أن يعاملنا ربنا عز وجل بالعفو عن الزلات وإقالة العثرات
وهو سبحانه ولي ذلك والقادر عليه

غير معرف يقول...

من عباد الله

أخى الفاضل عصفور المدينة
تعقيبك اثلج صدرى وجعلنى اتأكد ان اختارى لمناقشة هذا الموضوع معك أخى افضل إختيار
جزاك الله خيرا" كنت اود ان اطلب منك طلبا" آخر
ان تكون هناك بعض المقالات التى تناقش افات القلوب واللسان..ليست فى المدرسة الشرعيه ولكن هنا
نسأل الله ان يرضى عنا ويجعلنا من عباده المخلصين

سلوى يقول...

تقبل الله
وأعانكم على ذكره وشكره وحسن عبادته

mohamed يقول...

ربنا يهدينا جميعا الواحدبيحس ان الناس دى واخده الدين زى ماهو لكن احنا عشان بقاله عندنا كتير تحس ان احنا خلناه يصدى

الباحث عن الحقيقة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أعلم انك غضبت من هذا الرجل الذي اخذ يرميك بالسؤ ولكن ما ان دخلت للصلاة ولقاء الله كان يجب ألا تنشغل بغير الله
لو تركنا انفسنا نغضب ما تركنا لانفسنا وقت نهنأ بطاعة الله
أتعلم
لقد عفوت عمن ظلمنى لانى كلما سجدت تذكرتهم فدعوت الله عليهم فأجد قلبي امتلأ غضبا وكراهية
لا يا عم
الله الغنى
لحظة صفاء مع الله ادعو فيها ان يغفر لى ويرحمنى ويعفو عنى خير لى من ان اذكر من ظلمنى واكدر قلبى وانا مع الله
لذلك عفوت عنهم على ما كان منهم
لأهنا بدعائى مع الله
تذكرت حادثه بسيطه
كنت قد تجادلت مع بعض الاخوة وقلت ان الشيخ الفلانى ده مش هصلى فى الجامع اللى هو فيه
لانه بيقعد من 5 الى 10 دقايق فى دعاء الوتر فى التراويح يدعوا على اليهود بألفاظ بشعه
اللهم يتم اطفالهم اللهم رمل نسائهم اللهم اخسف بهم الارض اللهم دمرهم ومن والاهم
اللهم آمين
بس ماقعدتش نص دعاء التراويح قاعد اشتم واسب وألعن بيطلعنى من الجو الروحاني
انا فى الجيش السلاح بتاعى كان قاذف صواريخ بيطلق 30 صاروخ فى 15 ثانية
يعنى انا لو حاربت اليهود اخلص قبل الشيخ اللى بيدعى عليهم
مش بقول لا ندعو على اليهود ..ولكن اقول لا تتحول صلاتنا الى شتائم
مانا اقدر اقول اللهم انصرنا عليهم
وابقى حققت المطلوب
المهم
اتمنى محدش يفهمنى غلط ويقول انى متعاطف مع اليهود
انا بس مش عايز افسد الجو الروحانى بألفاظ مثل يتم ورمل ودمر واحرق وخرب وألفاظ ما دعى بها رسول الله على اعداءه

د/اجدع بنوته يقول...

ماشاء الله .. ربنا يتقبل م حضرتك يارب ويقدرك دايما ع كده .. ويقويك ف كل عباداتك ويباركل لحضرتك فيها يارب

ويوعدنااااا احنا كمان يارب بزيارة الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم

تقبل تحياتى يابابا