السبت، فبراير 10، 2007

التدوين

صديق: لسه انا عمال أقرأ حتى الان في المدونات الجميله بتاعتك
عصفور: جزاك الله خيرا
صديق: ربنا يبارك فيك ويجازيك خير جزاء
عصفور: فين الرد اللي انت رديته أمس كان غير واضح
صديق: أعتقد إنك سنيت سنه حسنه
عصفور: حطه في المدونة كتعليق أفضل وسيصل للجميع أيضا
عصفور: صحيح شفت أحمد الدرعة
http://aderaa.blogspot.com/
صديق: ايوه تلميذك برضه وهو بيقول كده
عصفور: ده من تواضعه هو أستاذ
صديق: وكل من يتعلم منك ويكتب ايضا علم ينتفع به نفسي أعمل مثلك بس ليست لدي الملكة دي وإنت عارف كويس
عصفور: أي ملكة هي تدريب وتنقيح يعني ممكن تكتسب
صديق: إنت بتكتب كما بتتكلم .....بدون تكلف وفزلكه
عصفور: أيوة فاهمك وده انا حاسس بيه عشان كدة ساعات كثير تلاقي أخطاء مطبعية
صديق: شايف كل الاخطاء المطبعيه
عصفور: اصل كمان ساعات باكون مسجل الكلام صوت وابيضه
صديق: بس المميزات أكثر بكثير من الاخطاء المطبعيه ماشالله
عصفور: يعني مثلا وانا رايح الشغل أقوم فاقع لي تدوينة وابيضها بالليل
صديق: بالصوت علي الموبايل؟
عصفور: أيوة وبعدين الميزة في الموضوع ان احنا ساعات كثير بنعيد نفس المناقشات ونفسك ان أولادك يكونوا حاضرين معاك هذه الفائدة التي تعطيها للآخرين وممكن تموت ومش تلحق توصل كلامك لهم
صديق: تعرف إني اشتريت mp3مخصوص لهذا الغرض
صديق: المدونه دي لكل الاجيال ياعم عصفور
عصفور: ايوة بس بتكون طبعا الفكرة متخمرة في دماغك .اكيد فيه افكار كثير بتكون بتفكر فيها وعندك عناصر عايز تصيغها
عصفور: أو حتى موعظة عايز توعظ نفسك بيها أو موقف طريف أو حدث هام وهي دي طبيعة التدوين كأنها مذكرات
صديق: بس الفكره في دماغك من زمان اصلا والجميل إنك فتحت دماغك للجميع يقرا إللي داخل دماغك
عصفور: فعلا
عصفور: وفيه خبرات بتتعب عشان تكتسبها خسارة ان الفائدة تقتصر عليك وحدك شفت المقالة بتاعة السمسار مثلا
صديق: جميله جدا
عصفور: كنت حاشد في شعري منهم ولخصت السمات المشتركة بينهم بسرعة قبل ما انساها والفائدة الكبيرة بقة انك تتعامل معاهم بعد كدة على قواعد ونقط مش عشوائي
صديق: تنفع رصيد للجميع ومرجع صح
عصفور: الفائدة الكبيرة بقة لو الناس تعلق كمان والتعليقات تكبر الموضوع بحيث تغطي جوانب أخرى ممكن تكون مش واخد بالك منها
صديق: في دماغي كثير بس ولله الحمد إنت بتكون مغطي بشكل رائع
عصفور: ما نستغناش حتى لو نفس الكلام حيتقال ده حيأكد إن وجهة النظر دي ليست أحادية
صديق: جزاكم الله خيرا فهمت
عصفور: يعني لما ناس تانية تقول آه أنا قابلني موقف مشابه ده حيأكد كلامي أو واحد يقول انت كلامك غلط عشان كذا ده حيحسن التجربة
صديق: هل قرأت ردي علي موضوع سابق؟
عصفور: طبعا بافرح جدا بالردود نوع من الفرح إن مجهودك مش بيضيع وإن الفكرة وصلت يتأكد بالتعليق
صديق: موضوع كان أكثر من رائع
عصفور: اللي هو: كنت حاموت؟
صديق: ايوه
عصفور: الميزة أنني لا أكتب إلا وقائع بس بأحاسيس يعني أنا عندي قدرة على التأليف دفنتها من زمان بس أفضل أنها تستثمر في صياغة للواقع
عصفور: والواقع مليء بالقصص
صديق: حاول تنتقي من هذه الموضوعات ...موضوع معين وتشارك بيه في موقع أكثر شهره وليكن موقع عمرو خالد لتكون المشاركه والفائده أعم
عصفور: يا سيدي
عصفور: انا كفاية علي مجموعة الأصدقاء لو وصلت الأفكار إليهم حنستريح في التفكير سويا وأنا وجدت ناس راسلوني لا أعرفهم قرؤوا هذا الكلام وعلقوا بالإيميل
صديق: بشكل مرحلي مقبول رأيك بس أنا منتظر أن تستفيد أكثر
عصفور: إحنا لسة بادئين الموضوع أول ديسمبر وربنا ييسر الوفرة
صديق: علشان كده باقولك بشكل مرحلي
عصفور: وأنا شرطت على نفسي شرط هام ألا أتكلم في السياسة
صديق: كويس
عصفور: وهذا ليس خوفا من شيء ولكن خوفا من ضياع الجهد
صديق: صح

ليست هناك تعليقات: