الجمعة، أغسطس 17، 2007

DSL2

مزيد من النقاط العملية حول موضوع التعديلات الدي إس إلية الجديدة
كثير من المستخدمين اشتبه عليه معنى التحميل المحدود والذي نفهمه نحن فهما بينما فنيا هو له فهم آخر


نحن نفهم أنه تنزيل الملفات لكن المقصود به هو أي بيانات تنتقل عبر الشبكة

وهذه العبارة منقولة من موقع تنظيم الاتصالات

ولقد وجد أن متوسط استهلاك الأسرة الواحدة في حالة التصفح والبريد الالكتروني والخدمات التفاعلية وبعض الملفات في المتوسط لا يتخطى 2 جيجا شهريا وهو لعدد غير محدد من الساعات وإذا رغبت بعض الأسر في زيادة الاستخدام لتنزيل أفلام وغيره تسدد عشرة جنيهات شهريا عن كل جيجا بت إضافية شهريا

لست أدعو إلى المقاطعة بقدر ما أدعو إلى مراعاة أن هناك مستخدمين سيقومون باستخدام النظام الجديد مع إيصال الرسائل إلى الشركات أن هذا النظام ليس في مصلحتهم وهو غير مناسب للمستخدمين وأنه سيؤدي أكثر إلى انتشار الوصلات التي الهدف هو منعها
أتمنى أن تنجح حملاتنا في بقاء الانترنت غير محدود مع الوصول لسعر مناسب له من خلال إطلاق المنافسة بين الشركات

شخصيا سأنتقل للنظام المحدود لمحدودية استخدامي أولا وثانيا لأنه يمكنني وبنفس المبلغ أن أنتقل إلى سرعة أعلى مع زيادة الحدود فيما يناسبني وإن كنت أرى أن النظام القديم أفضل لمن يتشارك فيه مع أحد لأنه غير محدود وأيضا كل شيء على جهازي تحت السيطرة ولا أفتح برامج إلا بقدر ما أريد
وأؤكد أنه يوجد برامج قد لا ينتبه لها بعض المستخدمين دائمة جلب بينات من الانترنت وخاصة تلك البرامج التي تقوم بعمل تحديث آلي مثل برامج مضادات الفيروسات وبرامج الشات أيضا وخاصة الياهو مسنجر وتحديث الويندوز نفسه الذي قد يغفل عنه بعض المستخدمين وهو كفيل بأن يلتهم الاثنين جيجا المذكورة في أيام معدودة

البعض يسأل عن حكم الوصلة شرعا والحقيقة أن عقد هذه الخدمة إذا كان ينص على منع الوصلة أو كان يمنعها جهاز تنظيم الاتصالات وهو ما يعتبر عنصرا مكملا للعقد ففي هذه الحالة الأمر فيه شبهة من وجهة نظري ولم أقطع بالتحريم لأن هذا يحتاج اجتهاد حيث أن أصل عقد الخدمة يجب شرعا احترامه من جهة ومن جهة أخرى فإنه عقد على منفعة أن لن تأخذ أكثر منها وموضوع الوصلة ما هو إلا تقسيم لتلك المنفعة ويوجد عدة فتاوى مرتبطة بالموضوع وليست في صلب السؤال ولذلك توقفت فيه
فتوى1من موقع صوت السلف بخصوص العمل في التوصيل
وقد وردت عبارة في هذه الفتوى أن الشركات تعد الوسائل للتوصيل ورأيي أنهم لايستطيعون المنع ولكن نصهم على المنع كشرط في العقد مع الاستحالة الفنية أعتقد يجعل الأمر شبهة
فتوى 2من موقع الإسلام سؤال وجواب بخصوص دفع اشتراك كامل مع عدم الاستخدام

ويوجد نظرة أخرى للموضوع من وجهة نظر الذي يقوم بالتوصيل فإذا كان بعض المشتركين معه يستخدمها في المعصية فإنه يحمل وزرا لحرمة التعاون على الإثم والعدوان

http://faithfull-muslema.blogspot.com/
Recvd. 564,864 16,992
Sent 90,288 17,376
http://wtany.blogspot.com
Recvd. 300,096 12,000
Sent 27,312 12,912
http://5fadfada.blogspot.com
Recvd. 699,792 95,184
Sent 114,864 73,392
http://sakayar.blogspot.com
Recvd. 1,037,232 1,043,376
Sent 62,640 72,096
http://ctybrd.blogspot.com
Recvd. 205,200 15,456
Sent 35,568 15,840
------------------------
Total
Recvd. 2,807,184 1,183,008
Sent 330,672 191,616

بخصوص خاصية الكاش في المتصفح والتي تحمل الملف مرة واحدة وتقارنه إذا كان موجوداعلى جهازك وبعيدا عن الكلام النظري لأن الموعود به (by-design)غالبا يكون غير الواقع وقد قمت بمقارنة في ظروف نظيفة لا يوجد أي برنامج يستخدم الانترنت غير متصفح الانترنت إكسبلورر (وهو مالا أستخدمه أصلا) وبطرح حجم البيانات التي تم تحميلها ورفعها لخمس مدونات كما هو واضح من الجدول أعلاه
العمود الأول يبين حجم البينات المنتقل استقبالا وإرسالا لأول مرة تحميل والعمود الثاني يبين ثاني مرة تحميل وقمت بالتحميل أكثر من مرتين وكانت النتائج متقاربة وأحيانا يكون الكاش المستفاد منه على السرفر وفي هذه الحالة أيضا ستدفع ثمن نقل هذه البيانات إليك مع استفادتك فقط من السرعة
والخلاصة من الجدول أن 40 % أو أكثر من الحجم يعاد تحميله مرة أخرى
لاحظوا مدونة عصفور المدينة آخر مدونة في الجدول ونتيجة للإجراءات التقشفية وشد الحزام من إزالة الصور وعدم وجود ملفات صوتية وتقليل عدد التدوينات في الصفحة
لمن لم يقرأ الموضوع السابق

هناك 23 تعليقًا:

ma_3alina يقول...

دا برنامج بسيط خالص بيبين إجمالي التحميل في اليوم وفي الاسبوع والشهر

البرنامج للتجربة فقط وينتهي بعد 14 يوم .. لكن ممكن خلال ال 14 يوم نعرف إحنا متوسط تحميلنا قد إيه

الرابط :

http://www.lp23.com/files/BMExtreme%20v2.52.exe

وهنا تفاصيل أكتر عنه :
http://www.lp23.com/bmextreme/

عصفور المدينة يقول...

أخي ما علينا جزاك الله خيرا
ولاحظ أيضا أنني أتكلم من وجهة نظر صاحب الموقع اللي هو المدون في حالتنا هذه
لازم يراعي الناس المتصفحين
وكمان باتكلم عن أحكام شرعية مرتبطة بالموضوع

بنت أبيها يقول...

لا حقيقى بجد كان فيه معلومات ناقصة عندى بالنسبة للموضوع ده

استكملتها من الوصلات اللى حاطتها

وكنت قرآت قبل كده ان النظام الجديد هيكون اختيارى ... ومن ساعت ما سمعت كده وانا مش متابعة اى حاجة جديدة عن الموضوع

لكن قرأت فى اللينك بتاع موقع الجهاز القومى لتنظيم الاتصالات حاجة لفتت نظرى

ان النظام الجديد هيكون اختيارى وكل حاجة ... انما اللى هيفضل على النظام القديم يبقى لازم يشيل كل الوصلات اللى موصلها لناس حواليه


وطبعا كده بيجبر الناس انهم يشتركوا فى النظام الجديد

لان معظم الاسر المشتركة فى النظام القديم ... مش هتقدر تدفع لوحدها الـ 95 جنيه كل شهر

مصراوي أوي يقول...

اللي مكنتش واخد بالي منه تحميل مضادات الفيروسات وبرامج الشات

اللي هتاخد من التحميل

بس تدوينة ف الجووووووون يا استاذ عصفور

بهلول يقول...

احنا عندنا وصله
لكن انت كده
بدأت تشككنا فى شرعيتها
عايزين نعرف المفيد ياسى عصفور بيه
حرام نقطعها
ولا مش حرام نسيبها
رد يا عمنا
احسن اجيب نبله واصطادك

عصفور المدينة يقول...

بهلول
لو العقد أو جهاز تنظيم الاتصالات قال لا يجوز يبقى لا يجوز
واوعى تضرب

امام الجيل يقول...

ياااااه اخيرا هاختلف معا فى حاجة
هو كلام حضرتك كويس ومش هنتكلم فى المسائل الفقهية والاختلافات بس اذا حضرتك انتقلت لهذا النظام فسوف تدعم موقفه وتزيد من عدد المشتركين وبالتالى سوف تزداد قاعدته وسوف يقومون بالغاء الوصلات وما خلافه اعتقد برغم ان النظام لا يضرك شخصيا فواجب ان تتضامن مع الجميع واقل شئ ان حضرتك متشتركش فيه مش هنقول اعتصامات ولا مظاهرات اقل شئ اننا نقاطعه لانه هيضر بينا كلنا اوعى اكون فهمت كلام حضرتك غلط ولا ايه

عازف الناى يقول...

اخى عصفور
خلاص مبقاش عندى احزمه
لو عندك او اى حد من المحسنين عنده حزام يبعته حسنه قليله
ربطت حزام للميه
وحزام للكهرباء
وحزام للبنزين
وحزام للحمه
ومخلى عندى حزامين
واحد لمصاريف رمضان وانت عارف الستات ومطالبهم
والتانى للمدارس وما ادراك ما المدارس
خلاص
اجيب منين حزام تانى
لا استنى فى واحد بنى فى الدولاب وعلى مقاس النت خلاص يا عصفور متشكرين
وهنربط الحزام

عازف الناى يقول...

اه نسيت
وحزام للتليفون الارضى
وحزام للمحمول

بهلوله يقول...

انا جايه اسلم عليك يا استاذ واحييك
وحشنا
وانا سايبه عمليه الدفع بتاع النت على الباشا
طبعا عارف مين الباشا
موحد البليتين وصاحب التاجين
بتوع سوق العيد

other_things يقول...

أنا برضك حاسس ..إن الموضوع ملخبط معايا شوية ..

أمــانــى يقول...

اســتاذنا
انا مش عارفه اعمل ايه ولا عارفه ازاى اظبط حكاية الاستخدام ده
وكمان مش عارفه هاعمل ايه فى الشغل والنظام هيكون ازاى
ياريت حضرتك بقى تشرح ازاى البرنامج ده بيشتغل علشان ابدأ احسب
تحياتى لحضرتك

mohand يقول...

السلام عليكم

طيب ومدونتي
ايه ظروفها

ابقي قولي
اوك؟

تحياتي

صاحب البوابــة يقول...

موضوع مهم

لكن بصراحة انا ارى ان ال 2 جيجا قليلين للغاية

:(

لا اعرف ما الحل

Islamist Bloke يقول...

انا فاكر انى كنت كتبت تعليق هنا..........حتى بالامارة كنت بطلب برنامج..........والبرنامج وصلنى فعلا..........هو انا جرالي اية؟
!!

مش مهم

اعلق تانى

برضة انا فاكر انى عايز اقول ان هو هيعدوا علينا النت كمان؟

حسبنا الله ونعم الوكيل

انا فاكر انى قلت الكلام ده قبل كدة

لا حول ولا قوة الا بالله

انا دماغي باظت خلاص
(:

ازيك يا عم عصفور


والسلام

مدونه انا بحبك يا مصر يقول...

بصراحه انا شيف انى التجربه اول شهر فى موضوع النت محدد دة هى التى سوف تحكم وخصوصا اهم سوف يتركه النت عادى زى مهم لو معجبناش يتركه ونرجع لنظام الاصلى
زى شكرة المحمول عملت نظام سحرى لمه ناس كله حولت سحرى لمه فشل رجعت النظام الاصلى وهكذة هى عرض وطلب
اما بعيد عن التدوين ارجه ان تتذكر اخوك بدعاء كما نذكركم
احمد الجبزاوى

نـــــــور يقول...

لا اله الا الله
دماغي ضربت خالص والموضوع على فكرة مش واصلي اوي

تخلف بيعد عنك يا استاذ عصفور

ربنا يكرمك ويبارك فيك

نـــــــور يقول...

لا اله الا الله
دماغي ضربت خالص والموضوع على فكرة مش واصلي اوي

تخلف بيعد عنك يا استاذ عصفور

ربنا يكرمك ويبارك فيك

mohamed يقول...

امبارح كلمت صديق ليه بيعمل في شركةة
te data

وقالي ان النظام الجديد هيستمر مع النظام الدقيم وكل واحد يخار التظام اللي يناسبة

بهلوله يقول...

سيدى الفاضل
شكرا على نصيحتك الغاليه لى
ولكن
سؤال
هل وقفت يوما فى موقف محرج لدرجه اصابتك والعياذ بالله بالاكتئاب ثلاثه ايام لا تخرج ولا تتحدث مع احد وهذا الوقف حدث امام اصدقاء تحبهم وتحترمهم وتقضى معهم وقت وجدت فيه متنفسك
هذا الموقف هو تدوينه بهلول بذهابى الى الدجالين
لك ان تتخيل احراج سيده
واركز على كلمه سيده
امام اصدقاءها من الرجال والسيدات
وسؤال اخر
هل سمعت عن المثل اللى بيقول الغريق يتعلق بقشايه
هذا ما حدث معى
كنت اريد بشتى الطرق ابعاد الانظار عن مدونه بهلول
اهم ما فى الموضوع
انا صاحبه الاميل الذى يستخدمه بهلول فى ارسال البوست بتاعه
ومعى الباسورد
واستطيع حذف اى بوست له
الا اننى لا اقوم بذلك احتراما لاتفاقى معه واحتراما لرايه مهما كان
واخيرا
وليس
اخرا
وجودى هنا الان وتعليقى
واسهابى من خوفى على زعلك
بغض النظر عن ايضاح موقفى

عازف الناى يقول...

اتمنى الا يكون شد الحزام وصل لدرجه عدم الرد على التعلقات
خاصه وانى لم ارى ردك على البوست الماضى

عصفور المدينة يقول...


عازف الناى

شد الحزام ده طبع يومي في
ويبدو إن الأمور ماشية تمام
يعني ممكن الاتنين كيلو قصدي جيجا يكفو
:)
والفائض ممكن أعمل دونلود بيه

ma_3alina

العملية ماشية معايا كويس حوالي 50 في اليوم
شكرا على البرنامج

عدى النهار

أيوة إخضاع الزبائن عشان كدة أنا باسميه عقد من طرف واحد
والل يا أخي أنا ماور جيد بس سلطوني على صاحب القرار وانا كنت أقنعته
:)

دكتور حر

الموضوع هو شقين يا إما تكفيك اللي اتنين جيجا يبقى كسبنا التخفيض
يا إما انتم مجوعة يبقى تخليكو على القديم
لو لغوا القديم يبقى الحل الاتنين جيجا ووصلات للصبح


امام الجيل

محمد انت عسل

BoHSaiN

جزاك الله خيرا على وتم تنزيله البرنامج ويمكن أيضا من خلال
adblock
عن طريق منع
*.swf


طال الليل

فعلا الاستغناء عز المؤمن يا أستاذ

أحمد الدرعه

الداعي التخفيض لو كان مفيد لواحد زيي

لحظة

أضفت تدوينة 2 لأجلك

أمــانــى

لو اشتراكك محدود يبقى النظام الجديد أوفر وربما تقوم الشركات بعمل عروض جديدة

زحل الفلكي

مرحبا حبيبي كان قصدك وصلة طلعت واسطة حتى هنا
:)

mohand

احنا حشرات فعلا والجراد بياكل أكلنا ويدوس علينا

الطائر الحزين

انا فى مع الوصلة لو كانت وحلة
ممكن تعدد
بس وقعتك انت عارف شكلها


شباب روش طحن

أهو حل المقاهي ده ما خطرش في بال حد
:)

Jana


بنت القمر

وضعت ردا في التدوينة الثانية

كده وبتاع ...

فعلا ما يقدروش يفصلوا البروتوكولات

Islamist Bloke

المهندس ما علينا في تعليقه حط برنامج

ma_3alina

جزاك الله خيرا على الرابط
الرابط :

http://www.lp23.com/files/BMExtreme%20v2.52.exe


بنت أبيها

معاك حق 95 ج كثير وده اللي مخليني اضطريت أغير

مصراوي أوي


شكرا لك

بهلول

أنيا بقيت أخاف ربنا ستر


اكمل بعد الصلاة

==============

امام الجيل

المشكلة يا محمد إن المواضيع داخلة في بعضها والنظام الجديد قد يناسب بعض الناس
أصله هو مش من قبيل استغلال بل هو عرض وطلب

عازف الناى

ياه ما أكثر أحزمتك
أصل انت جاي من عصر الأحزمة
معانا مش عارف انت تذكر أزمة الصبون ولا لأ
دلوقت الدنيا كلها اتزحلقت

بهلوله

شفتي بهلول شايل عنك مصايب

other_things


أنا برضك حاسس ..إن الموضوع ملخبط معايا شوية ..
فعلا أنا كمان حاسس كدة

mohand

مدونتك زي مدونة رينا يا بطل

صاحب البوابــة

الحل للي مش يناسبه الاتنين جيجا يزود ويشحن بكروت

Islamist Bloke

انت دماغك باظت خلاص
(:

مدونه انا بحبك يا مصر

المشكلة يا أحمد انهم مش عايزينا نجرب بيقولك تحدد من دلوقت
فعلا اللي حصل لشركات المحمول حيحصل لهم
أسأل الله أن ييسر لك جميع أمرك ويحميك
ادعي لنا في العمرة


نـــــــور

لو فيه سؤال محدد ممكن نتناقش ونوصل لقرار فعلا الموضوع ملخبط
والأحسن الانتظار

mohamed

المشكلة إن احنا كنا منتظرن تخفيضات

بهلوله

جزاك الله خيرا وأنا مسرور جدا من اهتمامك

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

جزاك الله خير يا باشمهندس علي التوضيح الجميل ده

الكلام الجاي ده نقلا عن مدونة علاء ومنال ، ايه راي حضرتك فيه ؟؟؟


لحد قريب كان تسعير خدمة الدي اس ال خاضع لقرارات مرفق الاتصالات و متثبت و لا يحق للشركات لا زيادة و لا نقصان في السعر. و نوع الخدمات المقدم برضه محدد. أهم حاجة في القرار هي أنه حرر السعر. حدد فقط سعر أقل خدمة (سرعة 256Kb مع طاقة تنزيل محدودة 2GB في الشهر) و سعر أعلى خدمة (سرعة 2Mb مع طاقة تنزيل غير محدودة) و ساب للشركات مطلق الحرية في تحديد و تسعير أي خدمات أخرى ما بين الخدمتين دول بحيث ميقدموش خدمة أو سعر أقل من الحد الأدنى و لا أعلى من الحد الأقصى.

ده معناه أن يمكن يتلغي ال 256Kb الغير محدود و يمكن يرتفع سعره و يمكن كمان يرخص، دي مسألة خاضعة للشركات و اقتصاديات السوق (عدد الشركات كبير و المنافسة ما بينهم مش بطالة) و مش محددة في القرار و لا خاصعة لقرار الوزير أو المرفق.

ثاني نقطة في القرار كانت خاصة بفكرة الاشتراك بطاقة تنزيل محدودة، ده كان موجود فعلا قبل القرار ده بس لسرعات أعلى من 256 و بأسعار غير مشجعة بالمرة. يبدو كده أن الوزارة بتعمل دعم لسرعة 256Kb فالقرار ترتب عليه طرح 256Kb محدود بسعر جيد (نسبيا) و نقل الدعم للفئة دي. الحتة دي بالذات الغرض منها هو منافسة الوصلة (و خد بالك من حتة منافسة دي، الوزارة و المرفق و بعض الشركات قرروا يحاربوا الوصلة، ده في رأيي قرار خاطئ تماما و يمكن قريب أكتب تدوينة فليه هو قرار خاطئ لكن المؤكد أن منافسة الوصلة وسيلة أفضل بكثير من محاربتها بالبوليس و نتائجها ايجابية مش سلبية).


هل فعلا صحيح القرار ده ايجابي مش سلبي وهل احنا متحاملين علي شركة الاتصالات وبنتجني عليهم .....؟؟؟؟